A Honvéd Férfikar 1956-ban
Az 1948 végén megalakult férfikar először 1949. április 29-én lépett színpadra a Városi (ma: Erkel) Színházban.
Az 1948 végén megalakult férfikar először 1949. április 29-én lépett színpadra a Városi (ma: Erkel) Színházban. A díszelőadáson jelen van az akkori köztársasági elnök, Szakasits Árpád, Dobi István miniszterelnök és a honvédelmi miniszter, Farkas Mihály.
Forrás: Honvéd Együttes - achívum
A kommunista párt természetesen kultúrpolitikai céljainak érdekében kívánta felhasználni az énekkart, ám mégsem tudta megakadályozni, hogy a valódi művészet és a valódi humánum természeténél fogva azonnal utat ne törjön magának akárhány "Sztálin esküje" kantáta (Kadosa Pál – Zelk Zoltán), vagy szovjet katonadal barikádja mögül.
A bolsevik politikai terrorban a közönség azonnal megtanulta a sorok között hallás művészetét, így minden előadás csendes – bár hangos tapsokkal kísért – tüntetés és elgondolkodási lehetőség volt a teljesíthetetlen normákkal és beszolgáltatásokkal küzdő, a százezres létszámban kitelepített, internálótáborokba és málenkij robotra hurcolt családtagokért elszorult torkú milliók számára.
Az énekkar ezredik fellépését 1953. június 7-én jegyzik Inotán, az erőműben. Vagyis 1500 nap alatt, átlag háromnaponta kétszer léptek fel az ország minden pontján, és már a kezdetektől külföldön is.
1956 nyarára már az egész ország érezte a mélyben forrongó változásokat. Bizonyára az sem véletlen, hogy Kodály Zoltán éppen ekkor komponált zenét a legismertebb, és a kommunista hatalom által fogcsikorgatva tűrt költeményre, a Nemzeti dalra. És sem előtte, sem azóta nem érhette nagyobb kitüntetés a férfikart, mint az, hogy ezt a művét a Honvéd Férfikarnak, és karnagyának , Vass Lajosnak ajánlotta.
1956. szeptember 6-án a Nemzeti dal többszöri előadásával búcsúzott a férfikar a közönségtől a másnap kezdődő kínai turné előtt. A Művelt Nép így tudósít az eseményről: "Jön, egyre jön a nép a Nemzeti Múzeum lépcsője elé. Mind sűrűbbé zsúfolódik a tömeg. Még Arany János szobrát is ellepik."
Forrás: Honvéd Együttes - achívum
"Az ősz mester meghatottan állt, a tömeg pedig újra és újra hallani akarta: Rabok legyünk, vagy szabadok? Ez a kérdés, válasszatok!"– írja Mészöly Gábor: 50 év c. tanulmányában. Ez az este is hozzájárult az október 23-án fegyveres harcban kitört nemzeti forradalom előkészítéséhez.
A férfikart kínai hangversenykörútján érte a szabadságharc kitörésének híre, bár a vendéglátók igyekeztek azt eltitkolni. A hangulat egyre forróbbá és feszültebbé vált. Október 29-én Kantonban megalakult az együttesi Nemzeti Bizottság.
Forrás: Honvéd Együttes - achívum
A kínaiak személyes meggyőzéssel igyekeztek csillapítani a kedélyeket: maga Csou En-laj kínai elnök kereste fel a társulatot. Végül két tagot hazaküldtek repülőn, hogy saját szemükkel győződjenek meg a hazai helyzetről. Közben a társulat becsülettel tette a dolgát, az előadásokon nem látszott meg mélységes aggodalmuk az otthoniak iránt.
Forrás: Honvéd Együttes - achívum
Végre december 4-én elindulhattak haza. A tíznapos vonatút Moszkván keresztül vezetett. A nemzeti lobogókkal, Kossuth-címerrel érkező együttest provokatív kéréssel fogadták: lépjenek fel Moszkvában, mutassák meg, hogy „a sajnálatos események” dacára töretlen a magyar-szovjet fegyverbarátság. A moszkvai Metropol Szállóban viharos körülmények közt lezajlott állománygyűlésen a társulat elutasította a fellépést.
A Honvédelmi Minisztérium büntetésül még december folyamán megszüntette a művészegyüttest. Az 1957-es konszolidáció hónapjaiban aztán csökkentett létszámmal, de újra működni kezdhetett a tánckar és a szimfonikus zenekar, de az énekkarnak nem bocsátottak meg, végképp fel akarták számolni.
Csakhogy Kodály Zoltán felemelte szavát a férfikar megmaradása érdekében, s az ő erkölcsi és művészi súlyát, nemzetközi tekintélyét nem hagyhatta figyelmen kívül a legádázabb hatalom sem. "Művészi szempontból halálos vétek lenne ezt a hosszú évek nehéz munkájával felépített együttest szélnek ereszteni, amely nemcsak itthon, de az egész világon párját ritkító tökélyre jutott, és hivatva van, hogy a magyar művészet hírét és hitelét bel- és külföldön egyaránt gyarapítsa." – írta a Mester 1957. január 15-én kelt, tiltakozó levelében.
2016. October 29.

Hungarian National Male Choir: the Honvéd Male Choir continues under a new name
A guest appearance in Vienna, a jubilee gift concert for peace, thematic concerts in the Pesti Vigadó, Ádám...
tovább
Hungarian National Male Choir to tour Vienna in September
The Hungarian National Male Choir starts its season with a very special program: representing its new name, it will...
tovább
Music education program with the Hungarian National Male Choir
In its interactive singing lessons, it aims to provide an experience for all ages, as well as knowledge. The...
tovább