Az Időtlen klasszikus-bérlet első hangversenyéről

Nem túl sűrűn játszott mű Liszt Ferenc Requiemje. Templomi koncerten alig tűnik föl, aminek oka lehet az is, hogy felépítése elég sajátos, nem tartalmazza a mise liturgiájának valamennyi elemét. Ami még különösebbé teszi, nem a könnyen összehozható templomi vegyeskarra írta Liszt, hanem a férfiember fájdalmát talán egy árnyalattal markánsabban megszólaltató férfihangokra.

Nem túl sűrűn játszott mű Liszt Ferenc Requiemje. Templomi koncerten alig tűnik föl, aminek oka lehet az is, hogy felépítése elég sajátos, nem tartalmazza a mise liturgiájának valamennyi elemét. Ami még különösebbé teszi, nem a könnyen összehozható templomi vegyeskarra írta Liszt, hanem a férfiember fájdalmát talán egy árnyalattal markánsabban megszólaltató férfihangokra.

Mindössze két év múlt el a magyar történelem hatalmas fordulata, a kiegyezés – és az azt követő koronázás, meg az ez alkalomra írt Koronázási mise – óta, amikor 1869-ben véglegessé vált a Requiem zenei szövete. Liszt személyes gyásza is inspirálóan hatott megszületésére – a megelőző évtizedben két gyermekét és édesanyját veszítette el –, de a közvetlen élmény a kutatók véleménye szerint Habsburg Miksa főherceg, mexikói császár erőszakos halála lehetett.

A mise technikai megoldása olyan, mintha egy igen népes kaszárnya zeneértő parancsnoka lett volna a megrendelő (valójában nem megrendelésre készült), a férfihangokat visszafogott, szinte csak támasztékként megszólaló orgona kíséri, és a szabadon választható zenekari kíséretet is trombiták, harsonák, üstdob teszik ki – szintén igen katonás hátteret sugallva.

A 19. századhoz képest modern zene a Requiemé. A Honvéd Férfikar első bérleti előadásában, Mindenszentek előestéjén tehát nagyon is testre szabott művel állt a Magyar Tudományos Akadémia dísztermében a közönség elé. Az öttételes zenedarabot Nagy László Adrián kísérte orgonán – hangszerének szólama végig mellőzi a Lisztre nagyon jellemző fergeteges szilajságot.

Az indító Requiem aeternam (Adj, Uram, örök nyugodalmat nekik) tétel előbb a négy szólistának ad lehetőséget (tenor 1: Dékán Jenő, tenor 2: Tarjányi Béla, bariton: Murvai Dénes, basszus: Tóth Péter), majd a Lux perpetua (Örök világosság…) szövegrésznél lép be tömören és ugyanakkor lágyan a kórus, majd a Kyriével együtt szárnyal a tenor szólam.

A Dies irae (Harag napja) számos nagyon ismert rekviem (Mozart, Verdi) általában sodró erejű részlete. Liszt itt ugyan szabadjára engedi a kórust – és itt szólalnak meg a félelmet fokozó rézfúvósok is –, az egész mégsem válik apokaliptikus látomássá, Murvai Dénes bariton szólója szép könyörgés megbocsátásért.

A harmadik (offertórium, felajánlás) tétel zenei feladat tekintetében egyensúlyt teremt a szólisták és a kórus között, ugyanis a Domine Jesu Christe (Urunk, Jézus Krisztus… szabadítsd meg minden megholt hívő lelkét…) kezdetű tételben a szólisták hívószavára válaszolgat a kar. Az ezt követő Sanctus fúgaszerűen indul meg, és újra megszólalnak az eddig hallgató kísérő hangszerek. A Szent vagy, Uram magasztosan hangzik fel, és a Benedictust fényes tenor Halleluja (Dékán Jenő) zárja le.

A háttérbe vont orgona az Agnus Dei tételben végig egyedüli kísérő, itt mutatkozik meg együtt a négy szólista: Tóth Péter tengermély basszusa, a másik mély szólamban Murvai Dénes érces baritonja, és a két tenor. A dallamvezetés az első, Requiem aeternam tételt idézi fel – és megindító újra hallani a tételzáró Lux perpetuát, amikor valamennyi énekhang egyszerre hangzik.

A Libera (Szabadíts meg) a mű külön született, hatodikként csatolt tétele mintha más kéztől származna. A mise egésze a halál – földi gondoktól és fájdalmaktól – megszabadító hangulatát szándékozott megmutatni; ez a tétel mégiscsak az életben maradottak komorságát, a veszteség fájdalmát sugározza. Nem is hallunk könyörgést a végén – inkább mintha Celanói Tamás Utolsó ítéletről írt éneke (melyből hagyományosan szokás választani a Dies irae tétel szövegét) valósulna meg. Ami elmaradt a rémségek felidézésében, azt a férfikórus most mind ránk zúdítja. A hívő ember joggal ijedhet meg ennek hallatán attól, hogy mi vár rá a halál után.

A Strausz Kálmán vezette Honvéd Férfikar állandóan műsorán tartja, és korábban már CD-felvételen rögzítette Liszt Requiemjét. Nem mondható derűs muzsikának, de érdemes újrahallgatni, felfedezni részleteinek finomságát.

Szerző: Bedő J. István

2015. december 15.

Koppány kilenc asszonya - Telt ház előtt játszották Miskolcon az István, a király koncertváltozatát

Koppány kilenc asszonya - Telt ház előtt játszották Miskolcon az István, a király koncertváltozatát

Mindenféle díszlet és jelmez nélkül láthattuk a miskolci operafesztiválon az István, a királyt. A táncosok...

tovább
Együtt énekeltünk a Honvéd Férfikarral – beszámoló Érsekújvárról

Együtt énekeltünk a Honvéd Férfikarral – beszámoló Érsekújvárról

Idén lenne 135 éves Bartók Béla (1881-1945), így a magyar kormány emlékévvé nyilvánította a 2016-os...

tovább